Anul 2024 vine cu multiple modificări legislative pe partea fiscală, iar principalul subiect în acest început de an este RO e-factura.
Iată câteva dintre întrebările frecvente adresate de asociațiile de proprietari:
- Sunt asociațiile de proprietari afectate de aceste măsuri în mod direct?
- Ce este E-factura?
- Cum se aplică?
- Cand este disponibil in ASOPRO?
1. Sunt asociațiile de proprietari afectate de aceste măsuri în mod direct?
Începând cu 1 ianuarie 2024, E-factura devine obligatorie pentru toate persoanele juridice în România, inclusiv asociațiile de proprietari.
Asociația de proprietari, așa cum este definită în Legea nr. 196/2018, este forma juridică de organizare și de reprezentare a intereselor comune ale proprietarilor dintr-un condominiu, cu personalitate juridică, fără scop lucrativ, care are ca obiectiv administrarea, exploatarea, întreținerea, repararea, reabilitarea și modernizarea proprietății comune, menținerea în stare bună a imobilului, respectarea drepturilor și asumarea obligațiilor de către aceștia.
2. Ce este E-factura?
E-factura este o factură electronică care respectă standardul european EN 16931. Ea este un document digital care conține aceleași informații ca o factură tradițională, dar are avantajul de a fi mai sigură și mai eficientă.
Dacă până acum facturile reprezentau un schimb între doua entități, acum orice proces de facturare trebuie să treacă prin ANAF și să conțină informații standardizate. Scopul principal al acestei inițiative este îmbunătățirea colectării taxelor, combaterea evaziunii fiscale și alinierea la practica din alte state europene.
3. Cum se aplică?
Procesul de implementare e-Factura va fi realizat în două etape, astfel:
În prima etapă, în perioada 1 ianuarie 2024 – 30 iunie 2024, asociațiile de proprietari vor raporta în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura toate facturile emise catre clienți (de exemplu chirie încasată pentru spațiu din asociație, firme de telecomunicații, publicitate stradală, etc)
Pană in 30.03.2024 există o perioadă de acomodare, iar nerespectarea termenului limită pentru transmiterea facturilor în sistemul național nu se sancționează.
În a doua etapă, începând cu data de 01.07.2024, asociațiile vor avea acces la facturile de la furnizori doar prin sistemul național privind factura electronică RO e-Factura.
4. ASOPRO si E-Factura
Cu extensia ASOPRO Online, disponibila incepand cu versiunea ASOPRO 5.5 puteți:
- Emite facturi clienți
- Transmite facturi in SPV
- Primi facturi de la furnizorii tăi înrolați in SPV
- Arhiva facturi* (disponibila in pachetul premium)
Când va fi disponibil? Cel mai tarziu veți avea acces la data de 30.04.2024. Unii dintre dvs au deja acces la opțiunea E-Factura odată cu ultima actualizare.
Mai jos veți găsi link-ul către ghidul oficial ANAF.